مقالات

هفت باور ذهن ثروتمند

7 باور و اعتقاد افراد ثروتمند

چرا برخی افراد نسبت به دیگران ثروتمند تر هستند؟

مطمئن هستم برای شما هم این سؤال پیش آمده است و جواب‌های مختلفی هم در ذهن خود داشته اید مثل شانس، رانت، ارث خانوادگی، جیب پدر و البته برخی هم از راه های خلاف و نامشروع. جالب است بدانید این ها باورها فقط متعلق به شما نیست بلکه اکثریت افراد جامعه همین باور را درباره پول و ثروت دارند.

به جملات زیر فکر کنید و بگویید با کدام یک از آنها موافق هستید:
پول انسان را از خدا دور می کند
اغلب ثروتمندان افراد بی ایمانی هستند
سخت کار کردن موجب ثروتمندی است
هرچقدر هم تلاش کنم نمی توانم ثروتمند شوم
کارمندی تنها راهی است که می توانم کسب درآمد کنم
تحصیلات دانشگاهی ضامن شغل مناسب در آینده است
ثروتمندان در زندگی خود هرگز شکست هایی مثل ما را تجربه نکرده اند

اگر شما حتی فقط با یکی از جملات بالا موافق باشید متأسفانه باید به شما بگویم که باورهای مالی شما اشتباه است. چنین باورهایی از محیط اطراف، خانواده، رسانه‌ها، دوستان و منابع دیگری از کودکی به ذهن شما تزریق شده است.
و هر بار که شما به ثروتمند شدن فکر می‌کنید در ناخودآگاه شما قد علم می‌کنند که مراقب باشید زیرا ثروت با خطر، گناه و سختی همراه است.

چرا باورهای ذهنی شما علیه ثروت سازی است؟

مغز شما می خواهد در همین وضعیتی که هستید بمانید زیرا تغییر یعنی تجربه جدید ناشناخته که برای مغز شما یعنی خطر و از سوی دیگر شما می خواهید به سمت ثروتمندی حرکت کنید که از کودکی به عنوان موضوعی منفی در باورتان ثبت شده است. پس دو مانع جدی پیش روی شماست یعنی مقاومت مغز دربرابر تغییر و باورهای منفی به پول که اجازه نمی دهند به سمت ثروت حرکت کنید.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به باورهای محدود کننده ثروت و دلیل اشتباه بودن آن‌ها و اینکه چگونه این باورها را تغییر دهیم، بپردازیم.

1.پول کثیف یا پول قوی

پول کثیف است.
انقدر برای پول تلاش می‎کنند درنهایت همه می میریم!
پول زیاد، آدم را گمراه می کند.
و … .
چنین جملاتی را زیاد شنیده اید اما سؤال مهم اینجاست اگر پول کثیف است چرا یک عمر برای به دست آوردن و داشتن آن تلاش و رقابت می کنیم؟
پول کثیف نیست، بلکه ابزاری قوی برای رسیدن به اهداف است. پولی کثیف است که از راه نامشروع و برای اهداف نامشروع و به قیمت ضایع کردن حق دیگران به دست می‌آید نه ثروتی که از راه های درست و با پشتکار حاصل می‌شود.

راهکار:
فهرستی از 7 کار خیر که با داشتن پول زیاد می‌توانستید انجام دهید بنویسید و هر بار با چنین افکار یا صحبت هایی مواجه شدید با خود مرور کنید که پول می‌تواند چه نتایح مثبتی برای شما داشته باشد.

2.ثروتمندان کلاهبردار یا ثروتمندان دانا

وقتی یک فرد خوش پوش در یک ماشین گران را مشاهده می کنید اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟
اگر شما هم در نگاه اول به این فکر می کنید که فردی قاچاقچی، دزد، مال مردم خور و… است، شما هم درگیر این باور منفی هستید.
نمی‌توان منکر شد که برخی از راه خلاف به ثروت رسیده‌اند اما آیا هیچ ثروتمند سالمی نداریم؟
احد عظیم زاده، بهروز فروتن، مرتضی سلطانی، بابک بختیاری و دیگر افرادی که با پشتکار، دانش و مهارت‌های مالی و تجاری خود به ثروت رسیده‌اند و به واسطه این افراد تعداد زیادی در حال امرار معاش هستند، نمونه کوچکی از ثروتمندان سالم این جامعه هستند که از ثروت خود در جهت کارهای خیرخواهانه استفاده می کنند.

راهکار:
زندگی کارآفرینان و ثروتمندان خودساخته ایران و جهان را مطالعه کنید؛ ببینید این افراد چگونه و از چه مسیری و با داشتن چه مهارت‌هایی توانسته اند به مسیر کارآفرینی و ثروت آفرینی قدم بگذارند. برای شروع، فقط یک رفتار کوچک را انتخاب و تمرین کنید تا به عادت در شما تبدیل شود.

3.نمی‌توانم در مقابل چگونه می‌توانم

با این همه مشکل و دغدغه مگر می‌توان ثروتمند شد؟ تا زمانی که روی نداشته‌ها تمرکز کنیم فقط به نمی‌توانم‌ها می‌رسیم. انسان‌های فقیر همواره روی فقدان‌ها و کمبودها متمرکز می‌شوند و به ناامیدی می‌رسند اما ثروتمندان همواره می‌پرسند “چگونه می توانم”. با گفتن نمی‌توانم ذهن برای یافتن هر راه حلی خاموش می شود اما وقتی می‌گوییم “چگونه”، وارد مسیر حل مساله می‌شویم.

راهکار:
فهرستی از استعدادها، مهارت ها، علایق، تجارب و مطالعات خود تهیه کنید و بررسی کنید کدام یک از این موارد می تواند شما را به ثروت برساند.

4.کارمندی دربرابر کارآفرینی و سرمایه گذاری

“درس بخوان، دانشگاه برو، مدرک عالی بگیر و جای خوبی کار کن”
این کلمات چقدر آشنا بود؟ پدر و مادرهای ما با گفتن این کلمات ما را برای دنیایی آماده می‌کنند که دیگر وجود ندارد. امروزه و در شرایط کنونی اقتصاد شاهد هستید که دیگر کارمندی هم تضمینی برای درآمد نیست اما ثروتمندان دنیا با یادگیری دانش و مهارت های مالی و شناخت مسیر کارآفرینی و سرمایه گذاری به ثروت های انبوه رسیده اند.

راهکار:
اگر کارمند هستید در اوقات فراغت، آخر هفته‌ها و تعطیلات روی راه‌اندازی یک کار شخصی و همچنین یادگیری دانش سرمایه گذاری، برنامه ریزی کنید. سعی کنید برای کارآفرینی ابتدا با علایق خود که مدت زیادی است سرکوب شده اند شروع کنید.

5.مدرک دانشگاهی دربرابر درک مالی

در دوران تحصیل، دانش پول و مهارت های مالی کمترین چیزی است که به ما آموزش داده می شود. در واقع ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به چیزی می‌کنیم که اصلا شناختی از کارکردهای آن نداریم اما ثروتمندان دنیا همیشه به دنبال مطالعه و یادگیری دانش و مهارت‌های مالی هستند تا بتوانند بهترین استفاده را از ثروت خود انجام دهند.

راهکار:
همانطور که ثروتمندان همیشه گفته اند سرمایه گذاری روی خودتان بهترین سرمایه گذاری است. روزی 30دقیقه مطالعه درباره هوش مالی را در برنامه خود داشته باشید. با خواندن این مقاله شما گام اول را برداشته اید.

6.شکست دربرابر یادگیری

آخرین باری که اشتباه کردید چه زمانی بود؟ چه حسی داشتید؟ دیگران چه گفتند؟ همه ما شکست را تجربه می کنیم اما تفاوت در نوع نگاه به شکست است. انسان های فقیر شکست را مساوی با ضعف، ناتوانی و خالی کردن میدان می‌دانند اما ثروتمندان شکست را فرصتی برای تجربه و یادگیری می‌بینند و در فرصت بعد با قدرت بیشتری به سراغ مسأله می‌روند.

راهکار:
3 مورد از آخرین شکست ها و اشتباهات خود را بنویسید و دنبال دلیل این تجربه های مهم باشید.

7.آرزو دربرابر هدف

چقدر آرزو می کنید؟ آرزوی پول زیاد، آرزوی ماشین گران، آرزوی خانه بزرگ و آرزوهای فراوانی که از کودکی خود یا اطرافیان ما داشتند.
 اما چرا اغلب به این آرزوها نمی رسیم؟ فقرا فقط آرزو می کنند بدون اینکه بدانند مسیر رسیدن به این خواسته چگونه است اما ثروتمندان هدف گذاری می‌کنند یعنی برای آرزوهای خود چارچوب قرار می‌دهند تا بدانند دقیقا به کدام سمت حرکت کنند.

راهکار:
آرزوهای خود را هر چقدر هم عجیب و بزرگ مکتوب کنید و برای هر کدام میزان مشخص با محدوده زمانی مشخص قرار دهید و سپس بررسی کنید آیا برای رسیدن به این هدف ابزار لازم را در اختیار دارید.

باورهای ذهنیتان را تغییر دهید تا ثروتمند شوید.

در این مقاله ما 7 باور ذهنی افراد ثروتمند و فقیر را با هم بررسی کردیم. اساتید هوش مالی در دنیا همواره این جمله را گفته اند که بیش از هر چیز روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید زیرا ممکن است پول از دست برود اما دانش مالی و ذهن ثروتمند مهمترین دارایی ماندگار شماست. پس پیش از این که کیف پول خود را از فقیر به ثروتمند تبدیل کنید ذهن خود را از فقیر به ثروتمند تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *