چگونه مثل ویروس بین مشتریان منتشر شویم؟
بازاریابی ویروس؛ مسیری حرفهای، خلاقانه و سودآور برای جذب مشتریان
ویروس و بازاریابی!
ویروسها ساختار عجیبی دارند. اگر یک ویروس بتواند میزبان مناسبی پبدا کند و به آن بچسبد، میتواند از او تغذیه کند و به سرعت رشد کند و این کار را ادامه میدهد تا تعداد بسیار زیاد ویروس در بدن میزبان تکثیر شود اما اتفاق مهمتر زمانی میافتد که میزبان در محیط مناسبی برای انتشار ویروس قرار بگیرد و درنتیجه ویروس ها میزبان های جدیدی پیدا میکنند و سرعت رشد و تکثیر آنها به صورت انفجاری افزایش مییابد.
تعریف بازاریابی ویروسی
با شناخت ویژگی های ویروس، اکنون میتوانیم «بازاریابی ویروسی» را بهتر تعریف کنیم. در حقیقت بازاریابی ویروسی(مسری)، به استراتژیها و روش های بازاریابی گفته میشود که مشتریان شما به صورت مشتاقانه، پیام بازاریابی را به سایر مشتریان منتقل کنند و به صورت داوطلبانه تبدیل به سفیران برند شما میشوند. این شیوه بازاریابی، مشابه ویروس، به صورت انفجاری بین مشتریان توزیع میشود و عناوین دیگری مثل بازاریابی دهان به دهان یا بازاریابی مسری که در برخی کتب بیان میشود در واقع به همین شیوه اشاره دارند. با توجه به اهمیت شیوه بازاریابی ویروسی در ادامه شش عامل اصلی که به شما برای ایجاد یک پیام مسری کمک میکند، خواهیم پرداخت.
عناصر استراتژی بازاریابی ویروسی
یکی از عناصر اصلی در اجرای بازاریابی ویروسی، داشتن خلاقیت برای اجرای ایده هایی است که در عین حذابیت برای مخاطبین، پتانسیل به اشتراک گذاری را داشته باشد. اما به منظور سادهتر شدن مسیر، در ادامه با شش اصلی کاربردی آشنا میشویم که با استفاده از آنها میتوانید پیامهای و ایدههای بهتری را ایجاد کنید. به منظور درک بهتر این شش اصل، یک نمونه از روش بازاریابی ویروسی که پیرامون نرم افزار تاکسی اینترنتی، در ماههای اخیر در حال اجراست و نتایج مثبتی داشته است، به عنوان یک مورد موفق بررسی خواهد شد.
اصل اول) مرغ تخم طلا! (ارزشی ارایه کنید که مشتری نتواند نادیده بگیرد)
ویروس ها، برای انتشار از شما هزینه ای دریافت نمیکنند و با کمال میل در وجود میزبان خود لانه میکنند. کلمه «رایگان» یا «مجانی» از زمانهیا قدیم ، چشمها را به خود خیره میکرده است به همین دلیل یکی از قویترین حربه های بازاریابی، استفاده از محصول یا خدمتی «رایگان» است که مشتریان نمیتوانند به آن نه بگویند. در ادامه مثال هایی از این پیشنهادات را میبینید:
-
نمونه محصول رایگان برای تست
-
یک ماه استفاده رایگان
-
اطلاعات رایگان
-
نرمافزارهای رایگان
-
اولین استفاده از محصول به صورت رایگان
-
نسخه اولیه یا دمو رایگان
-
ارایه بخشی از خدمات به صورت رایگان
این نکته را به یاد داشته باشید، یکی از عوامل مهم در بازاریابی ویروسی صبر و استمرار روی اجرای ایده است تا مخاطبین به مرور با پیام شما آشنا شوند و از یک نقطه به بعد به صورت تصاعدی انتشار آغاز شود. در مثال تاکسی اینترنتی، شما با معرفی اپلیکیشنی که نصب آن رایگان است، هم خودتان اعتبار استفاده اولیه دریافت میکردید هم یک لطف به مخاطبتان کرده بودید، زیرا او هم اعتبار اولیه رایگان دریافت میکرد.
اصل دوم) سریع و آسان برای انتقال (مکان انتقال راحت پیام و تکثیر تبلیغات را ایجاد کنید)
همیشه در فصل سرما مراقب هستید تا ویروس ها به شما منتقل نشوند زیرا با یک عطسه یا سرفه ساده نیز فرد مقابل مبتلا خواهد شد. در بازاریابی ویروسی نیز، هنگامی پیام شما پخش میشود که به سادگی و سهولت قابل انتشار باشد. مسیر ارتباطی و رسانهای، که برای انتقال پیام تبلیغاتی خود در نظر گرفتهاید، باید ساده و سهلالوصول باشد تا امکان تکثیر و انتقال سریع را فراهم کند.
با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی، بازاریابی ویروسی در این فضا به خوبی اجرایی میشود زیرا برقراری ارتباط را با هزینه کمتر، سرعت بیشتر و استفاده راحت تر ممکن کرده است. عناصر فضای مجازی از یک پست در شبکه های اجتماعی گرفته تا یک پیام در کانال های ارتباطی یا یک کلیپ جذاب در سایتهای اشتراک ویدئو، به راحتی یک کلیک قابل انتشار هستند، بههمیندلیل همواره سعی کنید پیام تبلیغاتی خود را به گونه ای در نظر بگیرید که ساده باشد و به سادگی و سریع منتقل شود. درباره تبلیغات ویروسی تاکسی اینترنتی، یک پیام ساده وجود داشت و شما به راحتی با ارسال لینک نصب اپلیکیشن از طریق پیامک یا شبکه های اجتماعی و نصب شدن توسط فرد دیگر، امتیاز خود را دریافت میکردید.
اصل سوم) زمین بازی را آماده کنید (شرایط لازم را برای توسعه پیام خود ایجاد کنید)
همواره مراقب این نکته باشید که یکی از مهمترین مراحل بازاریابی، توسعه بسترها و زمینه ها، همزمان با توسعه برنامه های بازاریابی است. به طور مثال فرض کنید در تبلیغ تاکسی اینترنتی به دلیل حجم بالای درخواست ها در همان ابتدای کار وبسایت از دسترس خارج یا نرم افزار کند میشد، درنتیحه این انتشار ویروسی متوقف میشود و افراد رغبتی برای اشتراک گذاری نخواهند داشت. همیشه پیش از شروع بازاریابی ویروسی، به جزئیات فکر کنید و برای هماهنگی سریع و باکیفیت با درخواستهای زیاد، آمادگی داشته باشید.
اصل چهارم) یک انسان خود محور و احساسی(منفعت و انگیزههای مشتریان را در اولویت قرار دهید.)
در مقالات گذشته بارها به این نکته تأکید داشتهایم که انسان موجودی احساسی و در عین حال خودمحور است به این معنی که بیش و پیش از هر چیز به منفعت، افزایش لذت و کاهش رنج خود میاندیشد که عموماً این منافع با انگیزه هایی احساسی پیوند خورده است. به طور مثال، همه انسان ها دوست دارند پیشتاز باشند، بهتر دیده شوند، محبوب باشند، کمتر پول خرج کنند، دارای جایگاه اجتماعی بالا باشند و نیازها و خواستههایی که برای همه ما ارزشمند است برآورده شود. همین اشتیاق رسیدن به علایق و خواسته ها، بر بسیاری از رفتارها و تصمیمات ما تأثیر میگذارد و درصورتیکه استراتژی بازاریابی ویروسی نیز روی همین انگیزهها و علایق دست بگذارد و آنها را محقق کند، میتواند به سرعت منتشر شود. در استراتژی بازاریابی ویروسی تاکسی اینترنتی، شما با اشتراک گذاری لینک نصب نرم افزار، هم نفع مالی کسب میکردید، هم لطفی در حق دوستان خود انجام داده بودید و درعین حال، به نوعی خود را در استفاده از خدمات نوین، یک پشتاز نشان میدادید.
اصل پنجم) شبکه های ارتباطی (از ارتباطات مخاطبین نهایت استفاده را ببرید)
انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و مهمتر از آن مردم ایران خانواده گرا و علاقمند به حفظ و افزایش ارتباطات هستند. متخصصان علوم اجتماعی میگویند که هر فرد، شبکهای از ۸ تا ۱۲ نفر در اطراف خود دارد که شامل دوستان، اعضای خانواده و همکارانش است، هرچند شبکهی ارتباطی افراد مختلف باتوجه به عوامل متعددی میتواند متفاوت باشد. ضمن اینکه، افراد در فضای اینترنت هم به گسترش دامنهی ارتباطات انسانی خود میپردازند. ما در صفحات مختلف شبکههای مجازی، کانالهای خبری، گروه های اینترنتی، فرومهای تخصصی و وبسایتهای خبری عضو میشویم و به تبادل نظر میپردازیم. در نتیجه باید پیام ویروسی را به گونه ای طراحی کنید که در این فضاهای اشتراکی منتشر شده و به صورت تصاعدی مخاطبین را جذب کند. در زمات تبلیغات تاکسی اینترنتی، بسیاری از افراد این پیام و لینک اختصاصی خود را درگروهها و صفحات و کانال های شخصی خود به اشتراک گذاشتند و مخاطبین نیز با اشتیاق از پیامهای تبلیغاتی استقبال کردند.
اصل ششم) سفیران رایگان برند (از منابع دیگران به رایگان استفاده کنید)
همانگونه که در ابتدای مقاله بررسی کردیم، عنصر خلاقیت یکی از مهمترین عناصر تولید پیام ویروسی است. هرچقدر پیام شما خلاقانهتر باشد و مخاطبین را جذب خود کند، احتمال بیشتری دارد در فضاهای تعاملی درباره آن صحبت شود، در وبسایتها پیرامون آن مطلب نوشته شود، کارشناسان به بررسی موضوع استراتژی بازاریابی ویروسی شما بپردازند و در یک کلام بدون هیچ هزینهای با استفاده از منابع دیگران به مخاطبین معرفی شوید. پس از اجرای استراتژی بازرایابی ویروسی پیرامون تاکسی اینترنتی، کمکم همه جا درباره آن شروع به صحبت شد و از اعتراضات رانندگان و حمایت های مردم پیرامون قیمت ها گرفته تا صحبت های کارشناسان و اخبار درباره این اپلیکیشن، باعث انتشار ویروسی ان در سطح مخاطبین شد در حالی که شاید هیچ هزینه ای برای این موراد صورت نگرفته بود.
تمرین) اکنون که با مفهوم بازاریابی ویروسی و شش اصل ایجاد پیام ویروسی آشنا شدید، برای کسبوکار یا محصول خود، ایده های خلاقانه ویروسی پیشنهاد داده و با استفاده از اصول ارایه شده آن را تکمیل کنید.