چند روز پیش در یکی از روزنامه ها، درباره آمار بالای عمل های زیبایی در ایران مطلب جالبی خواندم. نویسنده بر اساس تحقیقات میدانی و آمارهای نیمه رسمی منتشرشده، نشان داده بود که، ایران، در آمار عمل های جراحی زیبایی با اقتدار در بین کشورهای خاورمیانه اول است و در آسیا نیز شانه به شانه کره جنوبی در حال پیشروی هستیم(هرچند در سایر صنایع هنوز خیلی با کشور کره جنوبی، فاصله داریم!)
از دلایل مردم شرق آسیا برای اعمال زیبایی که ریشه در آرزوی چشمان درشت همچون انیمیشن های قدیم از فوتبالیست ها گرفته تا کمیک ها و داستان ها مصور ژاپنی دارند که بگذریم، پرسشی که هنگام خواندن مقاله برای من ایجاد شد، این بود که آیا واقعا تمام افرادی که اندام و صورت خود را به تیغ تیز جراحان و جراح نمایان میسپارند واقعا نیاز ضروری به چنین جراحی هایی داشتند یا ریشه در جای دیگر است؟ بر اساس آمار صادرات و واردات کشور، ما ایرانیان در استفاده از لوازم آرایشی نیز جزء برترین ها خاور دور و نزدیک هستیم تا حدی که شاید قفل گوشی های هوشمندی که بر مبنای تشخیص چهره کار میکنند، در تشخیص چهره برخی افراد هنگام میهمانی و در خانه عاجز بمانند که آیا این همان است!!!
جالبتر اینجاست که در چند سال گذشته مردان نیز به اعمال زیبایی علاقه مند شده اند و انواع و اقسام دندان های شبرنگ ،بینی ها سر بالا، ابروهای زاویه دار و چانه های مکعبی البته در کنار شکم های شش تکه! در فضای مجازی در حال خودنمایی هستند. عجیب تر اینکه، نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز در سال های اخیر شاهد رشد ده درصدی تولید لوازم آرایشی ویژه مردان هستیم!
پیش از آنکه با جملات معروف و کوبنده ی «زیبایی حق هر کسی است» و «بدن مثل حریم شخصی هر کسی است»، من را در گروه متعصبین پونز به پیشانی چسبان که چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند! دسته بندی کنید، تاکید میکنم هیچ مشکلی با اعمال زیبایی و زیباترشدن و داشتن حس خوب نسبت به خود ندارم و چه بسا من هم گاهی قلقلک شده باشم که سری به دوستان جراح زیبایی بزنم!
اما مشکل اصلی اینجا پدیدار میشود که بسیاری از افرادی که خود را با صنعت زیبایی (تاکید میکنم، صنعت زیبایی) درگیر کرده اند، به دنبال هدفی بوده اند که پس از تلاش ها و هزینه ها و سختی ها فراوان به آن نرسیده اند. تحقیقات متعددی که در ایران و خارج از کشور انجام شده است، نشان میدهد که عمده افراد به دنبال «دوست داشتنی تر شدن»، «جذاب بودن» و دریافت «پذیرش اجتماعی»، به مسیر صنعت زیبایی گام نهاده اند، غافل از آنکه هر چند زیبایی ظاهری از نظر علمی نیز یکی از عوامل جذابیت است، اما تنهاترین و مهمترین عامل نیست. ضمن اینکه زیبایی ظاهری امری کاملا نسبی در میزان پذیرش اجتماعی شما است، چه بسا در کشوری که عمده افراد چشمانی آبی و مو هایی بور دارند، فردی با چشمان و موهای مشکی خاص است، اما چنین فردی در ایران شبیه همگان است.
هرچند نمیتوان به موضوع جذابیت، تحت عنوان علم جذابیت نگاه کرد، اما تحقیقات علمی زیادی به خصوص در مقوله روانشناسی اجتماعی، تکنیک ها و روش هایی را در اختیار ما گذاشته است، که میتوان بدون نیاز به عمل زیبایی، فردی جذابتر و خواستنی تر بود.
اصول جهانی متقاعدسازی و پروفسور چیالدینی
هر چند نمیتوان جذابیت را یک حوزه علمی دقیق دانست، اما قطعاً «متقاعدسازی» یک علم در زیرشاخه علم روانشناسی اجتماعی است و شاید مشهورترین محقق جهان در این حوزه پرفسور «رابرت چیالدینی» است.
این محقق مشهور، پس از حدود سه سال تحقیقات میدانی و علمی دقیق، به شش اصل جهانی متقاعدسازی رسید و در ادامه تحقیقات خود نیز اصلی هفتم را به این مجموعه اضافه کرد. تسلط به این اصول میتواند به شما کمک کند تا در ارتباطات خود از طرف مقابل پاسخ مثبت بگیرید و حرف خود را به کرسی بنشانید. آنچه در این مقاله به آن میپردازیم، اصل ششم متقاعدسازی تحت عنوان «دوستداشتنی بودن» یا «علاقه» است.
دوستت دارم، پس میپذیرم!
اگر من از شما درخواست کنم لطفا همین الان مبلغ مشخصی را به شماره کارتی که در انتهای مقاله ارایه شده است، به حساب من واریز کنید، آیا شما خواهید پذیرفت؟( اگر پاسخ شما مثبت است انسان بسیار مهربانی هستید و به شما تبریک میگویم.)
طبیعی است که شما این درخواست را قبول نکنید. اما اگر دوست صمیمی شما همین الان تماس بگیرد و درخواست کند به دلیل مشکلات مالی و خرج بیمارستان، مبلغی پول به او قرض بدهید، حتی اگر خودتان هم نداشته باشید سعی میکنید به نحوی این مبلغ را برای او تأمین کنید زیرا او دوست شماست. (البته در این شرایط اقتصادی خاص جامعه، تعداد دوستان قابل اعتماد برای قرض دادن پول کم و کمتر شده است!)
در اینجا شما درگیر اصل «علاقه» شدید و درخواست دوست خود را پذیرفتید. پس از نظر علمی درصورتیکه فردی دوستداشتنی باشیم، میتوانیم مورد پذیرش اجتماعی قرار بگیرم. حال پرسش اصلی اینجاست که چگونه دوست داشتنی باشیم؟!
شباهت و همگامی؛ راهکاری ساده اما تضمینی برای محبوبیت
لطفاً پیش از خواندن ادامه مقاله، چند دقیقه به دوستی هایی که در حال حاضر پابرجا هستند، فکرکنید و ببیند اولین بار به چه دلیل با این فرد دوستی خود را آغاز کردید؟
اولین عامل ایجاد ارتباط بین دو نفر «شباهت» و یافتن «اشتراکات» است. تحقیقات پروفسور چیالدینی نشان میدهد که شباهت یکی از مهمترین موارد در ایجاد علاقه و دوست داشتنی تر شدن است. به همین دلیل باید یاد بگیریم چطور میتوانیم خود را با فرد مقابل خود شبیه و همگام نشان دهیم تا پذیرش او را جلب کنیم. در ادامه مسیرهای مختلف ایجاد شباهت را با هم بررسی میکنیم تا بتوانید در ارتباطات خود به کار بگیرید:
الف) شباهت های ظاهری:
داشتن پوشش، آرایش مو و چهره ای مشابه مخاطبین هدف، قطعاً باعث میشود ما احساس نزدیکی بیشتری با فرد مقابل داشته باشیم. اما شاید مهمترین تکنیک ایجاد شباهت ظاهری، استفاده از «حرکات آیینهای» است. به این معنی که وقتی در برابر فرد مقابل قرار گرفته اید، حالت بدنی خود را با فاصله چند ثانیه ای، مشابه فرد مقابل تغییر دهید به گونه ای که گویا دربرابر آینه نشسته اید. دقت کنید که نباید سریع و ناگهانی زبان بدن خود را تغییر دهید تا مخاطب احساس کند در حال تقلید یا تمسخر او هستید. در ابتدا باید بتوانید به صورت آگاهانه این شبیه شدن را انجام دهید اما پس از مدتی این آیینه سازی ناخودآگاه و خودکار خواهد شد. این تکنیک در عین سادگی یکی از مهمترین روش های همگامی است.
تمرین) در میهمانی ها و دورهمی ها خانوادگی، به افرادی که به یکدیگر علاقه دارند یا دوستان قدیمی هستند توجه کنید و ببینید چه حرکات آیینه ای از آنها مشاهده میکنید.
ب) شباهت های کلامی:
یکی دیگر از مسیرهای ارتباطی بسیار موثر در ایجاد شباهت، استفاده از شباهت های کلامی است. تکنیکهای متعددی برای ایجاد شباهت کلامی وجود دارد. تکرار کلمات و برخی جملات مخاطب، خلاصهسازی گفته های فرد مقابل، تایید و تشویق فرد، ابراز علاقه به ادامه صحبت برخی از این تکنیک های ساده و کاربردی در ایجاد شباهت های کلامی هستند. شباهت کلامی از دو جنبه به شما کمک میکند تا دوست داشتنی تر باشید اولا هنگامی که فرد کلمات و جملاتی مشابه با صحبت های خودش را میشنود در ناخودآگاه او احساس آشناپنداری ایجاد میشود و ثانیا وقتی شما با دقت به فرد گوش میدهید نشاندهنده احترامی است که برای او قائل میشوید.
تمرین) هر روز تنها یکی از تکنیک های کلامی بیان شده را انتخاب کنید و با خود متعهد شوید تا در صحبت های دونفره خود از آن استفاده کنید. پس از مدتی از نتایج شگفت زده خواهید شد.
ج) باورها و ایده های مشترک:
بسیاری از محققین، باورهای مشترک را مهترین عامل ایجاد دوستی میدانند، زیرا باورها عمیقترین تفکرات انسان ها هستند و به راحتی از آن دست نمیکشند، به همین دلیل اگر احساس کنند شما نیز باورهای مشابه آنها دارید، احساس نزدیکی بسیار زیادی با شما خواهند داشت. البته باید در ارتباطات خود هوشمندانه عمل کنید و شبیه برخی زوج های جوان عاشق پیش های که هرآنچه یکی میگوید، دیگری پاسخ میدهد :«من هم همینطور!» نباشید. سعی کنید قبل از رابطه یا در شروع ارتباط متوجه باورهای ذهنی فرد مقابل شوید. به طور مثال فردی که برای شما توضیح میدهد هر روز به پدرش پیرش سر میزند و او را اخیراً در بیمارستان برای بهبودی بیماریاش بستری کرده است و دلش برای مادر مرحومش بسیار تنگ شده است، نشانده انده باور «احترام به والدین» است و شما نیز باید هوشمندانه از این باور درونی دفاع کنید و آن را تایید کنید و مثال هایی از خودتان در اعتقاد به این باور بیان کنید.
جمع بندی
موفقیت حاصل رمز و رازهای پیچیده و سخت نیست، بلکه حاصل تکرار مداوم و مستمر اقدامات کوچک صحیح است. مراقب باشیم برای محبوب تر شدن دنبال اعمال و روش های مرموز نباشیم و متعهدانه اصول ساده و درست را اجرایی کنیم.