درد را بشناس تا درمان را بفروشی!
مقدمه:
نورومارکتینگ؛ بازاریابی مبتنی بر شناخت ذهن مشتری به کمک علوم اعصاب است و تلاش داریم با شناخت تکنیک های اقناع و تأثیرگذاری، پیام مطلوب خود را به صورت مؤثر و ماندگار به مخاطب برسانیم تا در قلب و ذهن او نفوذ و درد را بشناسیم. در مقالات اخیر به بررسی هفت اصل کلیدی برای ورود به صندوق چه ذهن مشتریان پرداختیم و با اصول خود محوری، تضاد، ملموس بودن، تصویری بودن، آغاز- پایان، احساسات و داستانگویی آشنا شدیم و برای هر کدام به بیان مثالها، راهکارها و تکنیکهایی پرداختیم. در ادامه مدل فروش 4D و چهار گام آن شامل، شناخت مسأله، ارایه ادعاهای متفاوت، اثبات منافع و ارایه به مغز قدیم را به صورت مختصر معرفی کردیم. در این مقاله فرایند فروش مبتنی بر نورومارکتینگ را بهصورت دقیقتر بررسی خواهیم کرد.
گام اول فروش: خوب سؤال کن، بهتر بشنو!
فرض کنید برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه کردهاید. به محض اینکه وارد اتاق میشوید و بیان میکنید حال مساعدی ندارید، پزشک نسخه ای شامل مجموعهای از قرص و شربت به شما تحویل میدهد و خداحافظی میکند! همینقدر که این کار اشتباه به نظر میرسد، روش بیشتر فروشندگان امروزی نیز اشتباه است. اگر شما در کار فروش حضوری یا سازمانی فعالیت دارید، اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که به جای گفتن، ابتدا خوب بشنوید. پایه فروش، تشخیض درد و مشکل مشتریان است و هنگامیکه بتوانید متوجه شوید مخاطب دقیقاَ به چه دلیل ممکن است به محصول شما علاقه داشته باشد، میتوانید پیوندی بین محصول و خواسته مشتری برقرار کنید.
پرسشگری هوشمندانه؛ راه کشف مشکل
تنها راهی که میتواند به شما کمک کند تا به مساله اصلی و دغدغه مشتری دست پیدا کنید، پرسیدن سؤالاتی مناسب، به شیوهای مناسب و گوش دادن فعالانه است. برای درک صحیح مشکلات مشتریان، نیاز است تا بهصورت ساده، چهار سوال زیرا پاسخ دهید:
-
منبع اصلی مشکل مشتری چیست؟
-
شدت مشکل چقدر است؟
-
رفع مشکل چه میزان ضرورت دارد؟
-
آیا مشتری نسبت به مشکل خود آگاه است و آن را تأیید میکند؟
در ادامه به بررسی تفصیلی هر کدام از سؤالات میپزدازیم.
1. منبع مشکل کجاست؟
اولین سؤالی که باید متوجه آن باشید این است که مساله یا مشکلی که مشتری را به سمت شما هدایت کرده است از کجا سرچشمه میگیرد. دانستن منبع مشکل کمک می کند، میزان فشار و استرسی که تمایل به خرید را در مشتری ایجاد میکند به بهترین شکل شناسایی کنید. میتوان مشکلات را در سه گروه عمده طبقه بندی کرد:
-
مسانل مالی
-
مسانل راهبردی(استراتژیک)
-
مسانل شخصی