مقالات مجله موفقیت

چطور کسب‌وکار خودمان را طراحی کنیم؟

چطور کسب‌وکار خودمان را طراحی کنیم؟

نقشه کسب‌وکار به زبان ساده

 

مقدمه:

چند روز پیش یکی از دوستانم که اخیراً یک شرکت خدمات نرم افزاری راه اندازی کرده بود با من درباره ابهامات خود صحبت می­کرد و از این نکته که دقیقا نمی­داند در این بازار رقابتی و شلوغ چگونه باید پروژه جذب کند و به درآمد برسد، نگران بود. بسیاری از افراد علاقه دارند کسب­و­کار خودشان را داشته باشند. یا مانند دوست من یک کاسبی جدید راه­اندازی کرده­اند و در ابتدای راه هستند. اما مشکل بزرگ اینجاست، اکثر اشخاصی که به سمت کارآفرینی حرکت می­کنند، فاقد دانش و تجربه کافی هستند و به همین دلیل در این مسیر نمی­توانند به اهدافی که برای خود متصور بودند برسند. اگر شما هم چنین نگرانی برای کسب­و­کار خود دارید، این مقاله پاسخی کاربردی برای شماست.

یکی از بهترین راهکارهایی که متخصصان برای از بین بردن ابهامات و قرار گرفتن در مسیر صحیح پیشنهاد می­کنند، شناخت خود، ظرفیت ها و توانمندی­ها است تا بتوان مبتنی بر آن به ارایه راه­کارها و راه حل­ها پرداخت. معادل چنین خودشناسی در محیط کسب­و­کار نیز وجود دارد، به این معنی که شما باید نسبت به نیازها و خواسته­ها و دغدغه­ های مشتریان، روش­های ارتباطی با بازار هدف، مزیت رقابتی و عوامل متعدد دیگری اگاهی پیدا کنید تا بتوانید در این دریای متلاطم کسب­و­کار، مسیر خود را پیدا کنید. «بوم مدل کسب­و­کار» یکی از بهترین و ساده­ ترین ابزارها برای شناخت کسب­و­کار است. در ادامه با بوم کسب­و­کار، اجزای آن و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم شد و می­توانید با نگاهی حرفه­ای، عوامل تشکیل دهنده کسب­و­کار خود را شناسایی کرده و ارتباطات آن­ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

بوم کسب­وکار چیست؟

بوم مدل کسب­و­کار یک طرح تجاری را به شکلی ساختارمند، همه جانبه و منظم ارایه می‌کند. این بوم دارای نه بخش است که در کنار یکدیگر چشم‌اندازی منسجم از عوامل اصلی تشکیل­ دهنده و پیش­برنده یک کسب­و­کار را تشکیل می‌دهند. در واقع بوم کسب‌وکار،  نقشه­ای برای تدوین یک مدل به منظور راه­اندازی کاری جدید یا کشف مدل یک کسب‌وکار موجود است. بوم مدل کسب‌وکار به شما این امکان را می­دهد تا بتوانید با نمایش ارتباطات میان بخش‌های مختلف کسب‌وکار، فعالیت‌ها و برنامه­های خود را به گونه­ای هدفمند پیش ببرید. به بیان بهتر مدل کسب‌وکار ابزاری مفهومی و شامل مجموعه‌ای از عوامل و ارتباط آن‌ها می­باشد و می­تواند دیدگاه و مسیر شرکت را برای کسب درآمد، نشان می‌دهد. بوم مدل کسب­وکار، یک زبان مشترک برای ارتباط اعضای تیم، نمایش ایده­ها و جمع بندی نظرات می­باشد.

به طور خلاصه، شما می­توانید با بررسی همه­جانبه اجزای کسب‌وکار خود و نمایش آن در قالبی گرافیکی و یکپارچه، دیدگاه جامع و مناسبی به عنوان یک کارآفرین یا مدیر کسب­وکار داشته باشید.

مزایای بوم کسب‌وکار

مزایای طراحی بوم کسب وکار را می­توان در محورهای زیر خلاصه کرد:

1. تمرکز: به جای نوشتن برنامه­ های کسب­وکار چند صفحه­ ای و نامفهوم که پر از اعداد و ارقام است و درنهایت کمکی به حرکت بهتر شما نمی­کند، می­توانید روی عناصر اصلی کار خود تمرکز کنید و با شناسایی ارتباط میان آن­ها، انرژی خود را روی موارد کلیدی متمرکز کنید.

2. انعطاف‌پذیری: بر خلاف روش­های قدیمی که امکان تغییر برنامه­های کسب­وکار به سختی ایجاد می­شد، در این مدل می­توانید به­سادگی نسبت به تغییر اجزای هر بخشی و ارتباطات اجزا بخشی­ها مختلف با یکدیگر تغییر و به­روزرسانی داشته باشید.

3. شفافیت: وقتی بتوانید عوامل اصلی کسب وکار خود را یکجا و در کنار هم ببنیید و ارتباط میان آنها را بررسی کنید، می­توانید تصمیمات دقیق­تری بگیرید.

4. کل­نگری: در برخی از موارد به دلیل شرایط خاص اقتصادی یا بحران­های موجود در کسب‌وکار، افراد تمام حواس و انرژی خود را روی یک نقطه معطوف می­کنند و فکر می­کنند ریشه مشکل از آنجاست، درحالی­که در یک دید جامع و کل نگر، ممکن است سرچشمه مشکل از بخش­های دیگری باشد و عواقب منفی آن در بخش دیگر کسب وکار، خودش را نشان داده است.

5. جذب سرمایه: گاهی به دنبال جذب سرمایه یا شریک برای کسب وکار خود هستید و با استفاده از بوم کسب وکار، میتوانید بخش­های مختلف کار و مسیر درآمدی را به راحتی برای سرمایه­گذار توضیح دهید.

معرفی بخش­های نه گانه بوم کسب وکار

پس از شناخت بوم کسب‌وکار و مزیت­های آن، اکنون نوبت به معرفی اجزای این مدل می­رسد. بوم کسب‌وکار از نه بخش تشکیل شده است که به شرح زیر می­باشد:

  • مشتریان:

در این بخش باید گروه­های مختلف مشتریان کسب وکار خود را مشخص کنید. باید بتوانید این مشتریان را از دیدگاه های مختلف آماری، جغرافیایی، روان­شناختی، رفتاری و … تفکیک کنید. در این قسمت باید تصویر واضحی از مشتری خود داشته باشید تا بتوانید خواسته­ها و دغدغه­ها او را پاسخ بدهید.

  • ارزش پیشنهادی:

چرا مشتریان باید از شما خرید کنند؟ چه مزیتی نسبت به رقبا پیشنهاد می­کنید تا شما را انتخاب کنند؟ در این بخش باید مشخص کنید چه ارزشی به مشتریانتان ارائه می دهید که حاضر باشند برای آن هزینه کنند.

  • ارتباط با مشتریان:

چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می­کنید؟ مشتریان چگونه می­توانند با شما صحبت کنند و نظرات و دیدگاه و نیازهای خود را بیان کنند؟ در این بخش باید کانال­های ارتباط و تعامل با مشتریان را شناسایی کرد.

  • کانال های توزیع:

چگونه می­خواهید کالا، خدمات یا ارزش­هایی را که برای مشتریان ایجاد کرده­اید، به آن­ها برسانید؟ توزیع کالا یا خدمت شما چگونه خواهید بود؟ از چه کانالی این خدمات را به مشتری ارائه خواهید کرد؟ آیا در فضای مجازی حضور دارید یا از کانال­های فروش فیزیکی استفاده می­کنید؟ در این بخش از بوم باید تعیین کنید مشتریان چطور می­توانند به کالا یا خدمات شما دسترسی داشته باشند.

  • جریان درآمد:

درآمد کسب­وکار شما از چه طریقی اتفاق می­افتد؟ چه مدل­های درآمدی در این کسب وکار تعریف شده است؟ آیا فقط از طریق فروش مستقیم درامد دارید یا مدل حق اشتراک نیز در کسب‌وکار شما فعال است؟ در این بخش باید مدل­های درآمدی مشتریان مختلف را که از آن طریق پول وارد مجموعه شما می­شود شناسایی کنید.

  • فعالیت ‌های اصلی:

اصلی‌ترین فعالیت‌هایی را که باید انجام دهید تا ارزش‌هایی را که به مشتریان تعهد کردید، ارایه کنید؛ کدام فعالیت­ها هستند؟ کدام فعالیت­ها در کسب‌وکار شما ارزش­آفرین هستند؟ در این بخش باید تمام فعالیت­های اصلی که منابع کسب وکار را مصرف می­کنند و منجر به خلق ارزش می­شوند تعیین شود.

  • منابع اصلی کسب‌وکار:

کسب‌وکار شما باید چه منابع راهبردی و منحصربه‌فردی را برای رقابت در اختیار داشته باشند؟ برای تحقق ارزش‌های پیشنهادی، به چه منابع اصلی مالی، انسانی، تجهیزات و … نیاز دارید؟

  • شرکای کلیدی:

قرار است در فعالیت­های خود با چه افراد و  کسب‌وکارهایی، در چه زمینه‌هایی و چگونه مشارکت داشته باشید؟ به بیان دیگر شرکت برای تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های کلیدی خود چه کارهایی را می‌تواند به دیگران واگذار کند؟

  • ساختار هزینه‌ها:

اجرای فعالیت­های اصلی کسب وکار و بهره­برداری از منابع، چه هزینه­هایی را برای کسب وکار ایجاد می­کند؟ آیا این هزینه­ها ثابت هستند یا در طول زمان تغییرمیکنند؟

برای درک بهتر، میتوان این 9 بخش را به دو بخش بزرگتر تفکیک کرد.

بخش سمت راست بوم که حول محور ارزش پیشنهادی است. در این بخش نیازمند خلاقیت و ایده­پردازی هستیم تا بتوانیم مشتریان کسب­وکار را به درستی شناسایی کنیم و ارزش­هایی را به انها ارایه دهیم که علاقه داشته باشند آن را خریداری کنند و مسیر درآمدی کسب وکار شکل بگیرد.

بخش سمت چپ که حول محور کارایی و فعالیت درست کسب­وکار متمرکز است،  در این بخش نیازمند منطق و استدلال هستیم. در این قسمت نیاز داریم تا فعالیت­ های کلیدی کسب وکار که با انجام آن­ها، کارایی و حرکت کسب‌وکار تضمین می­شود شناخته شود. سپس منابعی که این فعالیت­ها نیاز دارند و مصرف می­کنند شناسایی شده و در قدم بعدی سایر افراد یا کسب وکارهایی که در مسیر این فعالیت­ها با آنها در ارتباط هستیم و به نوعی شرکای کلیدی کسب وکار هستند را بشناسیم تا در نهایت ساختار هزینه­ هایی که در سیستم وجود دارد آشکار شود.

جمع­ بندی:

در این مقاله به معرفی بوم کسب‌وکار به عنوان یک ابزار کاربردی و جامع برای تحلیل کسب وکار پرداختیم و با اجزای نه گانه این مدل آشنا شدیم. با یادگیری بوم کسب­وکار و ترسیم آن برای مجموعه و شرکت خود می­توانید به­راحتی تمام اجزای موثر را در کنار یکدیگر داشته باشید و تصمیم­های حرفه­ای تری بگیرید. در مقالات بعدی به سراغ بررسی تک تک اجزای مدل خواهیم رفت و به صورت تفصیلی و با ارایه مثال­هایی با بوم کسب­وکار به صورت کاربردی آشنا خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *