دسته‌بندی نشده

انتخاب کلمات در فروش چگونه روی دیگران تأثیر می‌گذارد؟

انتخاب کلمات در فرایند فروش

–  انتخاب کلمات در بازاریابی تأثیرگذارند؟

–  ویژگی کلمات چیست؟

–  کلام ما چه تأثیراتی بر زنرگی ما و اطرافیانمان دارد؟

–  تأثیر فکر کردن و دقت در انتخاب کلمات چقدر است؟

 

شاید تعجب‌آور نباشد که مردم برای مدتی به کلمات «متقاعدکننده» نگاه می‌کنند. با قرار دادن فقط ۱۱ تا از کلماتی که خاصیت متقاعد کنندگی دارند، در یک آگهی فروش، می‌توانید احتمال خرید را افزایش دهید اینگونه تأثیر انتخاب کلمات به متقاعد‌سازی در فروش کمک می‌کند.

 

قدرت زبان

کلمات ما وزن زیادی دارند. آیا معلم و یا بزرگتری داشته‌اید که بین شما و بقیه فرق بگذارد و به شما در کودکی بیشتر از همه اهمیت بدهد و یا ارزش قائل شود؟ اورا به خاطر دارید؟ چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

یا اینکه تا به حال برای شما پیش آمده که در کودکی یا نوجوانی، کسی بینی یا رنگ پوست یا طرز حرف زدن شمارا مسخره کند؟ این چه تأثیری در زندگی شما داشته؟

این مثال‌ها به شما نشان می‌دهد که انتخاب کلمات چقدر می‌تواند تاثیرگذار و قدرتمند باشند. یک کلمه بی‌دقت می‌تواند شخصیت یک نفر را در سال‌های آینده به شکل بد یا خوب بسازد!

برای اینکه با استفاده از انتخاب کلمات خود تأثیر مثبت بیشتری داشته باشید، این سه ویژگی گفتار سالم را به خاطر بسپارید:

 

1- انتخاب کلمات ما بر آینده‌ی اطرافیانمان تأثیرگذارند

ما این امتیاز را داریم که افراد و رفتارشان را بسازیم! این در مورد همه افرادی که با آن‌ها روبرو می‌شوید صدق می‌کند:

رئیس مستبد شما، آن مهماندار هواپیمای بی‌ادب، عضو پر استرس خانواده و… همه آن‌ها پتانسیل دارند و ما این قدرت را داریم که آن‌ها را بالا ببریم یا پایین بکشیم.

این قدرت بیشتر در کلام ماست. برای ساختن و بالا بردن جایگاه مردم بیشتر از افکار و اعمال خوب نیاز است، از کلمات مفید استفاده کنیم. انتخاب کلمات مفید افراد اطراف ما را توسعه می‌دهند و تعداد دوستان ما بیشتر می‌شود.

 

2- به موقع حرف بزنید

انتخاب کلمات درست در زمان نامناسب می‌توانند به اندازه کلمات نادرست مضر باشند.

به عنوان مثال، هنگامی که فردی دچار یک شکست یا ناامیدی بزرگ می‌شود، باید مراقب باشیم که درد یا ناامیدی او را نادیده نگیریم. به همین ترتیب، معمولاً‌ایده خوبی نیست که درباره کار‌هایی که می‌توانست یا باید انجام می‌داد، سخنرانی کنید.

کلمات ناگفته نیز می‌توانند آزاردهنده باشند. مثل:

«زمانی برای کسی کار کردم که به معنای واقعی کلمه هرگز عملکرد من را تأیید یا تحسین نکرد. او فقط به اشتباهات من اعتراف کرد. یک کلمه دلگرم‌کننده برایش هیچ هزینه‌ای نداشت اما برای من معنای دنیا را داشت، او این کار را نکرد». کلمه مناسبی که در زمان مناسب گفته می‌شود می‌تواند در کسی تحول ایجاد کند.

 

3- فراتر از کلام باشید

کلام، چیزی فراتر از سخاوتمندی در بیان احساسات می‌تواند باشد. چیز‌هایی که ما می‌گوییم در زندگی دیگران اثری فعال دارد. حرف‌های ما می‌تواند افراد را توانمند کند و آن‌ها را وادار کند که روی کار تمرکز کنند و یا وادار به ترک کار کند و سرخورده شوند.

ما هر روز با کلماتی که استفاده می‌کنیم، واقعیت را برای کسی شکل می‌دهیم.

کلمات قادر به.. هستند!

–  تحریک قوه تخیل شما

–  پرت کردن حواس

–  مجسم کردن تصاویر در ذهن

–  فعال کردن حواس

–  ایجاد احساسات

به محض اینکه شروع به فکر کردن به معنای کلمات می‌کنید، نمی‌توانید شروع به تخیل نکنید. کلمات روی احساسات و قدرت تخیل ما تأثیرگذارند.

 

 

انتخاب کلمات درست برای ایجاد اعتماد

اگر کلمات در جای درست استفاده شوند، قدرت بسیار زیادی برای تغییر ادراک شنوندگان دارند. دشوار ساختن یک اصطلاح می‌تواند راهی برای کارآمدتر کردن خود باشد، به این معنی که انتخاب کلمات خاص و استفاده از آنها باعث ایجاد اعتماد در بین مردم می‌شود.

عده‌ای تمایل دارند چیز‌هایی را بپذیرند که از آن آگاه نیستند یا کلماتی که نشنیده‌اند مانند استفاده از ضرب المثل‌های قدیمی یا اشعار در محاوره‌ها.

انتخاب کلمات درست در فروش و بازاریابی

 

آیا انتخاب کلمات می‌توانند تأثیری روی خود شخص بگذارند؟

نویسنده در مقاله‌ای با عنوان «زبان این قدرت را دارد که نادیدنی‌ها را واقعی جلوه دهد»، در مورد قدرت «بله» صحبت می‌کند.

او می‌گوید که تصورات و انتظارات ما از خوش بینی را می‌توان تنها با یک کلمه «بله» تغییر داد. از طرف دیگر، “نه” می‌تواند احساس منفی در شما ایجاد کند. “بله” مانند یک چراغ سبز است که به طور ضمنی می‌گوید “برو” در حالی که “نه” مانند یک سیگنال قرمز است که به شما می‌گوید توقف کنید.

 

 

زبان‌ها می‌توانند نحوه‌ی دید ما را مشخص کنند

لرا بورودیتسکی در تد تاک نحوه تفکر زبان‌ها را به صورت شفاهی بیان کرد. او به آزمایشی اشاره کرد که در آن به سخنرانان مختلف با زبان‌های مختلف تصویری از شکستن یک گلدان به همراه مردی که در کنار گلدان‌ایستاده بود نشان داده شد و از آن‌ها خواسته شد که همان را توصیف کنند.

انگلیسی زبانان آن را به عنوان “او گلدان را شکست” توصیف کردند، در حالی که اسپانیایی یا ژاپنی زبانان گفتند: “گلدان شکست”. وقتی کسی حادثه را اینگونه توصیف می‌کند: “او شیشه را شکست”، آن‌ها تمایل دارند کسی را سرزنش یا مجازات کنند به جای اینکه “عظمت شکستن”را توصیف کنند. بنابراین، زبان‌ها استدلال ما را برای یک رویداد هدایت می‌کنند.

 

تأثیر فکر کردن در انتخاب کلمات

بنابراین، انتخاب کلمات درست در جای مناسب، نه تنها می‌تواند بر درک مردم نسبت به ما تأثیر بگذارد، بلکه نحوه نگرش ما به مسائل پیرامون را تغییر می‌دهد. حتی ممکن است بتوانید از گرفتن یک تصمیم هیجانی اجتناب کنید. بنابراین، قبل از صحبت کردن و بعد از گوش دادن فکر کنید.

 

عواقب فکر نکردن در انتخاب کلمات

احتمالاً بار‌ها این موضوع را در دیگران یا حتی در خودتان مشاهده کرده‌اید. چه در محل کار، چه با دوستان یا در یک نوع موقعیت اجتماعی، بسیاری از مردم قبل از فکر کردن، نظر خود را بیان می‌کنند.

ان‌ها به عواقب سخنانشان فکر نمی‌کنند و ممکن است باعث شوند عده‌ای صدمه ببینند و یا خوشان برای آنچه گفته‌اند پشیمان شوند، اما دیگر آسیب وارد شده است.

 

 

قدرت تأثیر کلمات

پرزیدنت جان اف کندی، که به خاطر این جمله معروف است: ” هموطنان آمریکایی من، نپرسید که کشور شما چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد، بپرسید که شما چه کاری می‌توانید برای کشور خود انجام دهید. ”

درون کلماتی که می‌گوییم یک نیروی عاطفی وجود دارد. هر کلمه‌ای که استفاده می‌کنیم می‌تواند تأثیر عظیمی داشته باشد. سخنی از یک مدیر یا رئیس، ممکن است در نگاه اول بی‌اهمیت به نظر برسد.

هرگز به بی‌اهمیت بودن انتخاب کلمات فکر نکنید در عوض، آن‌ها را قدرتمند در نظر بگیرید. کلمات می‌توانند بسازند یا از بین بببرند. آن‌ها می‌توانند انگیزه بدهند یا دلسرد کنند.

انتخاب کلمات بر دیگران تأثیر می‌گذارد و روابطی کاری یا دوستانه ایجاد می‌کنند. آن‌ها می‌توانند روابط را از بین ببرند.

 

کلمات نادرست را بر زبان نیاورید

مارکوس اورلیوس، امپراتور روم، می‌گوید: «هر کاری را در زندگی به گونه‌ای انجام دهید که گویی آخرین کار است.»

ما می‌توانیم یک قدم جلوتر برداریم و بگوییم: “هر کلمه‌ای که در زندگی بر زبان می‌آورید را به گونه‌ای بگویید که انگار آخرین کلمه شماست. ”

گاهی اوقات، شاید بهتر باشد که اصلاً چیزی نگویید. همیشه به من می‌گفتند اگر نمی‌توانی حرف قشنگی بزنی، چیزی نگو.

همانطور که بنجامین فرانکلین گفت: “به یاد داشته باشید که نه تنها حرف درست را در جای درست بگویید، بلکه به مراتب دشوارتر از آن، ناگفته گذاشتن کلام اشتباه در لحظه وسوسه‌انگیز است.”

 

 

دقت در انتخاب کلمات

در انتخاب کلماتی که به زبان می‌آورید بسیار دقت کنید زیرا آن‌ها پتانسیل انجام یا تخریب تقریباً هر کاری را دارند. فقط یک نظر منفی می‌تواند روز، یا حتی زندگی فرد را خراب کند.

از طرف دیگر، یک نظر مثبت و دلگرم‌کننده می‌تواند برای افزایش مشارکت کارکنان، ایجاد فرهنگ‌های سالم‌تر و یا تحول بیشتر در زندگی یک فرد کافی باشد. ما تمایل داریم چیز‌های کوچک زندگی را نادیده بگیریم.

زمانی که صحبت می‌کنید کلامتان منعکس‌کننده شخصیت شماست و نگرش شما را آشکار می‌کند. این می‌تواند تا حد زیادی به موفقیت یا عدم موفقیت شما در کسب و کار و زندگی شخصی شما کمک کند. بنابراین دفعه بعد، قبل از انتخاب کلمات فکر کنید. فکر کردن تحول زیادی در انتخاب کلمات ایجاد خواهد کرد.

 

 

فروشنده خوش صحبت

در حرفه فروشندگی و یا بازاریابی همیشه این مطرح بوده که شخص باید خوش بیان و خوش صحبت باشد تا مخاطب را جذب کلام خود بکند و با انتخاب کلمات درست آن را تبدیل به مشتری بکند.

همه دوست دارند از فروشنده‌ای خرید کنند که خوشرو است و با کلمات بازی می‌کند. نا خودآگاه هر فردی جذب این فروشنده می‌شود و در اکثر مواقع خرید می‌کنند. حتی در متون تبلیغات و بازاریابی هم به همین موضوع برخورد کرده‌ایم و می‌دانیم اساس بازاریابی در لحن صحبتش با مخاطب است. پس کلام و لحن کلام به شدت در مباحث فروش و بازاریابی اهمیت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *